Zašto je igranje kockama toliko bitno za dete?
Pored jela, pića, ukrašavanja, čestitanja, radovanja Deda Mrazu, praznici su vreme kada je porodica na okupu i kada imamo više vremena da se igramo sa svojom decom. Ta igra može biti raznolika, a tu raznolikost nam mogu pružiti kockice, koje nam daju neverovatno veliku lepezu mogućnosti da se izrazimo pravljajući kuću, toranj, vozić … ma, šta god poželite, spisak je baš dugačak.
Neke kocke i kockice su jednostavne, pravljenje od drveta. Neke su plastične, veselih boja. Ali kakve god one bile, moćan su alat za učenje i razvijanje kreativnosti i motorike. Zanimljive su gotovo svim uzrastima dece, vole ih i devojčice i dečaci, a sa njima se može igrati i samostalno i u grupi.
A šta o igranju sa kockama kaže nauka?
Brojne studije sugerišu da kockice i kocke mogu pomoći deci da razviju:
- motoričke sposobnosti, koordinaciju i matematičke veštine – Deca koja su vešta u igranju kockama obično postaju bolji u motorici i kordinaciji pokretima. Igra blokovima kacaka povezana je i sa matematičkim veštinama.
- prostorno rezonovanje – Igranje kockama poboljšava prostorno rezonovanje. Znamo da postoje veze između osećaja za prostor i igre građenja. Deca koja su pokazala više interesovanja za izgradnju i izgradila sofisticiranije strukture, imaju bolje rezultate na standardizovanom testu prostorne inteligencije.
- kognitivne veštine – Strukturisana igra blokova kocaka može poboljšati kognitivne veštine, tačnije kognitivnu fleksibilnost. Kognitivna fleksibilnost je sposobnost brzog preusmeravanja fokusa sa jednog relevantnog stimulusa na drugi.
- jezičke veštine – Igranje kocaka i kockica za igru povezani su sa razvojem jezika. Na primer, postoje dokazi da vrlo mala deca u dobi 1,5-2,5 godine razvijaju bolje jezičke veštine kada se redovno igraju kockicama.
- sposobnost kreativnog, divergentnog razmišljanja – Psiholozi prepoznaju dve glavne vrste problema. Konvergentne probleme/zadatke koji imaju samo jedno tačno rešenje. Divergentne probleme/zadatke i koji mogu da se reše na više načina. Budući da deca mogu da sastavljaju blokove kocaka na razne načine, igra kockama je divergentna igra. A divergentna igra može pripremiti decu za kreativno razmišljanje i bolje rešavanje divergentnih problema.
- socijalnu inteligenciju – Kooperativna igra građenja kockicama i kockama pomaže deci da poboljšaju socijalne veštine. Istraživanja pokazuju da deca postaju socijalno pametnija kada rade na združenim građevinskim projektima.
- inženjerske i graditeljske veštine – Građevinska igra pomaže deci da razviju inženjerske veštine. Lako je videti da igra građenja može da nauči decu dragocene lekcije o arhitekturi, inženjerstvu i graditeljstvu. Mali građevinari koji stvaraju svoje male strukture moraju se nositi sa istim zakonima fizike koji ograničavaju dizajn u izgradnji mostova, kuća, zgrada…
Lako je videti kako slaganje kocaka može stimulisati razvoj deteta, ali za druge veštine, očigledno je da deca treba da rade nešto više od jednostavnog pomeranja i ređanja kocaka gradeći smislene oblike.
Smatra se da deca imaju koristi kada grade i igraju se kockama, najbolje efekte imaju učeći uz pomoć izrade prema šablonu, uključeni u zajedničke projekte sa drugom decom i razgovarajući sa u toki igre sa drugima.
A kada se podsetimo početka ove priče o kockicama i kockama, setite se da su praznici pravo vreme da se još više igrate sa svojom decom, a upravo su kocke te koje tu vašu igru mogu učiniti još zabavnijom